سایت بزرگ موبایل - کامپیوتر-کلیپ و ...

باسلام و عرض ادب به شما دوست عزیز. هر روز مطالب جدیدی به این سایت اضافه میشود .پس با بازدید بیشتر ما را یاری کنید. نظر هم بدید.

سایت بزرگ موبایل - کامپیوتر-کلیپ و ...

باسلام و عرض ادب به شما دوست عزیز. هر روز مطالب جدیدی به این سایت اضافه میشود .پس با بازدید بیشتر ما را یاری کنید. نظر هم بدید.

نصف‌النهار جغرافیایی ناظر

 

نصف‌النهار هر مکان صفحه‌ایست که طول جغرافیایی آن مکان با قامت ناظر در آن قراردارد.اگرناظری در یک مکان طوری بایستد که دست چپ و راست او در طرف شمال و جنوب و همچنین دستهای ناظر می‌گذرد،نصف‌النهار جغرافیایی یا نصف‌النهار زمینی آن مکان می‌گویند.در واقع صفحه‌ای که بر صفحه استوایی به حالت عمود واقع شده است و از رو قطب عبور می‌کند،صفحه نصف‌النهاری نامیده می‌شود.


هر صفحه نصف‌النهاری کره زمین را به دو نیمکره مساوی چپ و راست یا مغرب و مشرق تقسیم می‌کند.یک صفحه نص‌النهاری از گرینویچ می‌"ذرد که به عنوان صفحه نصف‌النهار مبدا معروف هست.در اینجا غرب و شرق بوجود می‌آیند.در سمت چپ شرق و در سمت راست غرب قرار دارد.باید بدانیم که هر نقطه‌ای که روی کره زمین وجود دارد،واقع بر یک نصف‌النهار هست.برای مثال شهرهای تهران و نوشهر به طور تقریبی روی یک طول جغرافیایی قراردارند.این طول در حدود 51 درجه شرقی نسبت به نصف‌آلنهار مبدا می‌باشد.خوب حالا که فهمیدیم نصف‌النهار چی هست میتوانیم به تعریف طول جغرافیایی برسیم.بنا به تعریف طول جغرافیایی قوسی از استوا هست که بین نصف‌النهار مبدا و نصف‌النهار هر نقطه قرار گرفته است.

اگر بخواهیم به شکل دیگر بیان کنیم،طول جغرافیایی زاویه بین نصف‌النهار عبوری از نقطه مورد نظر با نصف‌النهار گرینوچ یا مبدا هست.این مقدار بین 180 درجه در غرب و 180 درجه در شرق محاسبه می‌شود.نصف‌النهار گرینوچ دارای طول جغرافیایی صفر هست.همانطور که از تعاریف هم پیداست این نصف‌النهار مبدا محاسبه طول جفرافیایی در غرب و شرق نیز هست.زاویه یا میزان طول جغرافیایی در امتداد استوا محاسبه میگردد و این هم بدانید که نام دیگر نصف‌النار مبدا یا گرینویچ،نصف‌النهار اصلی نیز هست.این نصف‌النهار از دهکده کوچیکی در انگلستان به نام گرینویچ در نزدیکی شهر لندن می‌گذرد.یکی از قویترین و کاملترین رصدخانه‌ی بزرگ دنیا نیز در اینجاست.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد